Dua Warna

Ade go

Senin, 25 April 2016

TEORI OTAK TRIUNE

Teori Otak Triune atau Whole Brain oleh Paul McLean
Teori otak Triune oleh Paul McLean ini menyatakan bahawa keseluruhan otak adalah terlibat dalam melaksanakan pembelajaran. Setiap individu mempunyai cara tersendiri membina pemahaman dan setiap otak adalah unik yang membezakannya daripada individu lain.
Dalam pembelajaran contohnya, otak kiri menumpukan kepada maklumat atau fakta yang diperkatakan oleh pensyarah, manakala otak kanan meneliti bagaimana maklumat itu diperkatakan. Demikian juga bila kita mendengar lagu, otak kiri akan meneliti senikata lagu, manakala otak kanan memproses melodinya. Otak bawah atau sistem limbik pula menerapkan elemen emosi dalam pembelajaran. Secara langsung atau tidak langsung, keseluruhan otak kiri dan kanan terlibat secara aktif dalam pembelajaran. Oleh itu, apabila perkataan digabungkan dengan muzik atau gambar, atau apabila perkataan dikeluarkan dengan emosi, ia akan lebih mudah diingati atau dipelajari. Ornstein (1997) mendapati jika satu hemisfera otak yang lemah digalakkan bekerjasama dengan otak di hemisfera yang lebih kuat, maka hasilnya memberikan prestasi yang lebih baik. Demikianlah orang yang cerdas biasanya menggunakan keseluruhan otak untuk berfikir atau disebut juga sebagai whole brain thinking.
Menurut Triune, otak terbahagi kepada tiga struktur yang besar iaitu:
1.      Pangkal otak atau otak reptilian yang mengawal fungsi-fungsi asas deria motor. Bahagian ini terdiri daripada:
·                   Kerak dalam (pon dan sistem retikular) – mengawal proses hidup.
·                   Medula – mengawal fungsi bukan rela organ-organ utama; tidur dan jaga (arousal)
·                   Serebelum – imbangan/pergerakan.
2.      Otak bawah atau otak mamalia (sistem limbik) yang mengawal emosi, ingatan dan ritma biologikal. Bahagian ini terdiri daripada:
·                     Talamus – pusat kawalan deria.
·                     Hipotalamus – mengawal suhu badan, lapar/dahaga, aktiviti sistem saraf, rembesan hormon oleh kelenjar pituitari dan pusat keseronokan.
·                     Amigdala – pusat keagresifan.
·                     Hipokampus – lokasi pembentukan ingatan

3.      Otak luar (korteks serebrum) yang berfungsi untuk berfikir, mengawal proses penaakulan, bahasa, kepintaran dan kognitif. Bahagian ini terdiri daripada:
·                     Korteks – lokasi kecerdasan.
·                     Neokorteks – mengawal penglihatan, pendengaran, percakapan, pemikiran dan reka cipta. Ia terdiri daripada beberapa bahagian.

Dapatan ini sangat penting kerana di Malaysia guru lebih memberi penekanan terhadap pembelajaran fakta (otak kiri sahaja) dan kurang memberi perhatian kepada perkembangan kreativiti dan estetika (otak kanan). Kini sudah tiba masanya penekanan diberikan terhadap keupayaan keseluruhan otak sebagai ukuran kebolehan pelajar. Bagi melahirkan pelajar-pelajar yang berfikir secara kritis dan kreatif, penggunaan kedua-dua belah otak perlu dikembangkan secara seimbang. Langkah ini boleh dilakukan dengan mengaplikasikan pelbagai aktiviti pembelajaran yang berbentuk kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif sewaktu pengajaran dan pembelajaran berlangsung.

0 komentar:

Posting Komentar

SIKAP ILMIAH TERHADAP LINGKUNGAN SOSIAL EKONOMI

PPT BAB VIRUS

BAB PLANTAE